keskiviikko 18. maaliskuuta 2015

Taikoja

Olen jossakin määrin taikauskoinen ihminen. No okei, en valehtele, olen äärimmäisen taikauskoinen. En ole kuitenkaan sellainen että pelkään mustia kissoja, enemmänkin uskon henkimaailmaan. Olen käynyt pari kertaa meediotilaisuudessa ja saanut viestejä. Näen toisinaan enneunia, joita kulkee meillä suvussa. Minulla on muutama koru, joissa on kristalleja erinäisillä vaikutuksilla. Ja uskon kaikkeen ihan täysillä, koska mielestäni elämä olisi muuten melkoisen tylsää. Tiedän, että joidenkin mielestä nämä asiat ovat "noloja", mutta minun mielestäni on noloa kulkea kaupungilla crocseissa ja sävy sävyyn olevassa t-paidassa joten siinä, meillä jokaisella on omat mieltymyksemme.

En ole itseasiassa perehtynyt, että liittyykö raskauteen kuinka paljon uskomuksia ja vanhankansan taikoja. Varmaankin jotain. (Katsokaa nyt, pystyn välillä ajattelemaan asiaa myös muilta näkökannoilta, en ole aivain niiiiin paniikissa enää!) Lähinnä varmaan näitä on käytetty lapsen sukupuolen määrittämiseen. Joskus muistan katsoneeni jotakin dokkaria, jossa ihmiset halusivat epätoivoisesti tyttövauvan. Se oli aika kammottavaa, lapsia tuli niin kuin tukkeja rännistä ja aina ne olivat "väärää sukupuolta".



Polttareissani joitakin vuosia sitten tehtiin luonnollisesti morsiustaikoja, joista pari liittyi lapsiin. Ensin se perinteinen saunavastan katolle heitto. Vasta jäi siihen asentoon, että tyttö olisi tulossa. Myöhemmin teimme sitten sen sormustaian, jossa kihla- tai vihkisormus ripustetaan lankaan ja sormusta roikotetaan olikohan nyt vasemman, ranteen yläpuolella. Odotetaan että sormus asettuu paikoilleen ja sitten katsotaan että mitä tapahtuu. Jos sormus alkaa tehdä pyörivää liikettä, on tulossa tyttö. Jos se heiluu edestakaisin, poika. Liikkeiden välissä sormuksen kuuluu pysähtyä ja sitten odotellaan, liikkuuko se uudelleen. Tämä oli melkoisen hauskaa. Minun kohdallani sormus lähti pyörimään ja pysähtyi sitten. Hetken päästä sama toistui. Tässä vaiheessa huusin jo että ei enempää! Sitten sormus pysähtyi.


Kaksi tyttöä siis sen mukaan tulossa. Sehän kiva, kun en tiedä haluanko ensimmäistäkään lasta. Minun tuurillani siellä tietenkin on kaksoset, se olisi niin tyypillistä. Meidän suvussa on yhdet kolmoset ja yksi kaksosraskaus joista toinen meni kesken, mieheni suvusta löytyy yhdet kaksoset. Mistä lie nämä sitten periytyvät.

En tiedä pystyvätkö jotkut vanhemmat pitämään lapsen sukupuolen salassa, mutta tämä kontrollifriikki haluaa ainakin tietää. Olen toki jotenkin henkisesti valmistautunut siihen että sieltä tulisi tyttö, olisihan se kivempi. Olen kohdannut liikaa pikku poikia, jotka ovat likaisia ja haisevat. Siis oikeasti. Mutta ehkäpä tähän asiaan voivat vanhemmat itse vaikuttaa. Tyttöä olisi kiva pukea, tehdä siitä sellainen pikku prinsessa. Mutta, tiedättekö sen tunteen, että on asioissa huono tuuri. Eli poikahan sieltä varmasti on tulossa, jolloin voi olla, että olen hieman pettynyt. En aio silti suunnitella puskevani laumaa lapsia maailmaan, vaan tyydyn kohtalooni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti