perjantai 3. huhtikuuta 2015

Vahditteko syömisiänne?

Yksi odottajien suosikkiaihe joka taitaa jakaa eniten mielipiteitä, tuntuu olevan syöminen. Vaikka en ole edes neuvolassa ehtinyt käymään, tuntuu että ruoasta pitäisi ottaa ihan hirveää stressiä ja olen välillä siinä hienosti onnistunut! Olen aina syönyt suhteellisen terveellisesti, mutta välillä kuitenkin herkutellut. Nyt minua vaivaa se, kun tuntuu että kaikkea pitäisi vahdata kamalan tarkkaan. Ruoka-asiat ovat oikeastaan ainoat josta olen etsinyt tietoa, etten tee mitään tyhmää. Muutamille keskustelupalstoillekin siinä samalla eksynyt ja voi sitä hysterian määrää. Jotkut tuntuvat syövän raskausaikana suhteellisen huolettomasti, osa taas kyttää syömisiään hirveän tarkasti eikä uskalla syödä mitään kodin ulkopuolella. Kumpaan ryhmään kuulutte?

Kasviksista höyryäminen ihmetyttää minua eniten, olen aina luullut että ne ovat terveellisiä. Itse olen kyllä ostanut esimerkiksi espanjalaisia tomaatteja, pessyt ne vaan luonnollisesti ennen kuin syön. Onko tämä nyt raskaana jotenkin vastuutonta toimintaa? Eihän kaikkea ole edes mahdollista kuoria, kurkku lienee ainoa jolle tämän toimenpiteen voi suorittaa. Viinirypäleitäkin olen mussuttanut (pestynä), vaikka niissähän on vaikka mitä myrkkyjä ilmeisesti. 



Olen kyllä ehtinyt myös juuri ennen kuin sain tietää raskaudesta, viettää juustoillan (Brie, mmm.....), heittää hernemaissipaprikaa suoraan pakasteesta pastan sekaan salaattiin ja nyt vaikka olen tiennyt, olen käynyt jopa kerran Hesellä! Eli onko kaikki toivo terveestä lapsesta nyt sitten menetetty?

Aloin pyöritellä näitä asioita mielessäni, kun ystäväni pyysi minua huomenna ravintolaan syömään. Aion kyllä mennä, mutta mietin vain, kuinka huolettomin mielin? Kyllähän niissä annoksissa on kasviksia, juustoja, kastikkeita... minulla on sellainen olo, että en nyt ole tarpeeksi hysteerikko ja toimin jotenkin väärin, kun vien noin kahdeksan viikkoisen sikiöni ravintolaan syömään. Epätietoisuus turhauttaa minua eniten, ruokarajoitukset kun kuulema tiukentuvat joka vuosi. Haluaisin kai tietää mitä oikeasti kannattaa vältellä ja mitä voi syödä hyvällä omalla tunnolla. Tulee pitkä raskaus jos alkaa pelätä kaikkea mitä syö.

Pääsiäisenä aion kyllä mussuttaa suklaata hyvällä omalla tunnolla, koettakaapa estää! ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti