perjantai 11. syyskuuta 2015

Viikon 31 neuvola

Olin taas pidemmillä vapailla, aika kivaa. Viime viikonloppuna olimme reissun päällä mieheni ja muutamien kavereiden osallistuessa Tough viking kisaan ja oli kyllä kiva viikonloppu, vaikka sen jälkeen iski pieni masennus ja paniikki että nyt sitten oikeastaan vaan ollaan kotosalla ja odotellaan vaavin tuloa. Myös koiran sairastaminen on tuonut hirveästi ylimääräistä stressiä, onneksi nyt on lääkkeet ja ainakin tällä hetkellä vointi kohentunut huimasti.
 
On muuten ihan paskapuhetta, että kyllähän nyt töissä jaksaa, kun on niin vähän jäljellä. Ei muuten jaksa! Kymmenen päivää, eikä voisi vähempää kiinnostaa! Ei sitten yhtään. Tunnen itseni hyödyttömäksi ja tarpeettomaksi, olisin jo mieluummin kotosalla. Varsinkin kun vapaallakin eräänä päivänä oli esimerkiksi epämääräistä vihlovaa kipua alavatsalla, ihan tuntui kuin joku tökkisi välillä jollain terävällä esineellä. Kyllä tuollaisen sattuessa on paljon mieluummin kotioloissa, että voi käydä vaikka pitkäkseen. Veikkaan että kolottelut ei ainakaan vähene näin loppuraskaudesta.
 
Töihin paluu oli muutenkin niin mukava, kun esimieheni alkoi SAMANTIEN jankuttaa jälleen minulle siitä, miten hän tarvitsee päivämäärän, mihin asti olen ainakin poissa. Haistakoon, lakisääteisesti minun ei tarvitse sitä tietää. Helppo on myös tulla sanomaan että no faktat tiskiin, juu, mutta mites kun on esimies, joka ei niitä faktoja tajua? Olin kuitenkin valmistautunut, kaivoin kaapistani kelan sivujen laskurilta tulostetun paperin, joka näyttää lasketunajan perusteella eri vapaiden pituudet ja ne päivät. Näytin hänelle siis tuota elokuista päivämäärää, että sinne asti ainakin, silloin päättyy vanhempainvapaa. Mutta ei, tämä ei kelvannut, sitten alkaa lässytys että no entä jos mieheni pitää vapaasta osan, ei voi kyllä uuden kanssa tehdä sopimusta jos ei tiedä ja minä haluankin yhtäkkiä tulla töihin, jne jne. Siis? Nyt minulla oli antaa se helvetin päivämäärä, niin ei kelpaa? Sanoi että mieti vielä viikonlopun yli. !!!! Hermot!!! Kymmenen minuuttia töissä ja olen aivan kypsä tähän touhuun! Maanantaina kuullaan miten tarina jatkuu, jos lässytys edelleen pahenee, sanon kyllä jo sitten suoraan että hän ei voi udella minulta tuollaista koko ajan, lain mukaan ei tarvitse tietää. Ei sitten kelvannut sekään kun sanoin olevani poissa ainakin vuoden, koska ystäväni valisti minua että eipä paljon alle sen ikäistä voi hoitoon jättää. Ei ole kuulkaas mikään kiire takaisin tänne.
 
Neuvolakuulumisia, kaikki hyvin jälleen sillä saralla, joten ei oikeastaan mitään ihmeellistä. Tällä kertaa keskustelimme siitä, onko minulla tarvetta pelkopolikäyntiin. Olen sitä miettinyt, enkä tullut nettiä lukiessa yhtään viisaammaksi. Olen miettinyt, että pelkäänkö tarpeeksi. Koska kai nyt kaikkia jännittää, edes vähän? Neuvolassa sitten kysyttiin, mitä pelkään. Sanoin että sektiota, se on minulle pahin painajainen. Siinä poikkean jo aika monesta kävijästä, jotka koettavat kinuta leikkausta keinolla millä hyvänsä. Sitten pelkään jo ylipäätänsä sairaaloita, sitä että kaikki menee hirveällä tavalla pieleen, tai sitä että repeää niin pahasti että paskoo housuun lopun ikäänsä... Tämän jälkeen neuvolan täti oli hetken hiljaa ja totesi, että juu voisit oikeastaan mennä käymään siellä. Eli mennään sitten. Kipu on ainoa, jota en ihme kyllä pelkää. Siihen on sentään apu!
 
Mahan koko stressaa edelleen, vaikka taas minulle sanottiin että minulle ei mitenkään tule isoa eteenpäin työntyvää raskausmahaa, kun kroppani on tämän mallinen. Sf-mitta oli hieman keskikäyrän yläpuolella, eli oikein hyvä ja normaalialueella, vaikka minulle tuli heti stressi että nyt olen syönyt liikaa herkkuja ja siellä on jättivauva, kun viimeksi mentiin ihan keskikäyrällä. Kyllä, vauvani saisi kasvaa standardien mukaisesti. :p Edellisestä käynnistä oli 2,5 viikkoa ja painoa oli tullut lisää 800g. Kuulema oikein hyvä. Tuntui vain sekin hurjalle, että jos se nyt jatkuu tätä tahtia loppuraskauden. Katselimme myös vauvaa kivalla 90-luvulta peräisin olevalla ultralla ja sehän oli jo siellä niin kuin pitää, eli pää alaspäin! Toivttavasti ei käänny enää, tai ravistan sen takaisin. Tämä oli ainakin nyt helpottava tieto, vaikka viikkoja onkin vielä jäljellä. Vaavi on muuten alkanut hikkailemaan melkein joka ilta, huvittavan näköistä ja tuntuista, kun alavatsa hytkyy.
 
Sain myös ohjeet sikiön liikkeiden laskemiseen, tuntuu kyllä kamalan työläältä. Tämä vaavi on aktiivisimmillaan joka ilta 22-00 välillä, joten en kyllä todellakaan laske koko tuntia, jos on kauhea ralli päällä. Jos kerran kymmenen liikettä riittää ja ne aktiivisimmat vetää tuntiin helposti sata...

2 kommenttia:

  1. Siis aivan käsittämättömiä nämä meidän pomot! Mä luulin että vain mun esimies osaa olla noin ajattelematon ja tyly, mutta en siis ole ainoa. Mulla on siis määräaikainen työsopimus, ja pomo sanoi, että sopimusta jatketaan jos tosiaan tiedän tarkan päivämäärän koska palaan töihin. Mutta enhän minä voi sellaista etukäteen tietää!! Mitä jos vaikka syntyisikin jollain tapaa vammainen lapsi, ei sellasta voisi 9kk ikäisenä viedä mihinkään hoitoon. No, mulla kun ei ollu sitä päivämäärää, niin sopimus loppuu sitten äippäloman aikana, eikä ole enää työpaikkaa mihin palata. Aika karua mun mielestä :( Ehkä en edes tuollaiseen työpaikkaan haluaisikaan palata..

    Mua on kans alkanu kaikki synnytysjutut jännittää, vaikka oon koittanu työntää niitä ajatuksia sivummalle. Ensi viikolla on neuvolan synnytysvalmennus, saa nähdä mitä sieltä jää käteen :/ Toivottavasti saat apua pelkopolilta!

    P.s 8 työpäivää jäljellä, eikä todellakaan enää jaksa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmmm... onkohan tuokaan toiminta nyt ihan kaiken lain rajoissa, raskaana/äitiyslomalla olevaa kun ei voi ihan helposti irtisanoa. Kannattaa varmaan liitosta/luottamusmieheltä vielä selvitellä tuota asiaa! Ei sen puoleen en itsekään halua tänne, vaikka vakituisena olenkin. Ajatus on lomailla pitkään ja koettaa etsiä samalla uutta työpaikkaa, oikea vuoden työntekijä... :p En ymmärrä mikä mullakin tässä on ongelma, paikkani on tällä hetkellä haussa ja jo siinäkin lukee, että äitiysloman ja vanhempainvapaan sijaisuus. Eli ainakin se 10kk. Jos ei itse ymmärrä ja tiedä näitä asioita, olisi rohkeasti omaan pomoonsa yhteydessä ja kysyisi, eikä äksyilisi näistä minulle. Joudun kohta itse soittamaan johonkin että valistakaapa tuota reppanaa nyt vähän.

      Meillä ainoo valmennus on sellanen sairalaan kierros, jossa näytetään paikat, kerrotaan milloin pitää tulla ja ilmeisesti puhutaan myös vähän synnytyksestä... Koetin lukea sairaalan sivuilta jo vähän ennakkoon, etten sitten repeä itkemään siellä. :D Mutta se nyt on vasta tuossa lokakuun alussa.

      Poista