torstai 3. syyskuuta 2015

Painosta

Nyt seuraa taas tilitys, aiheesta painonnousu raskauden aikana. Minua on nimittäin alkanut niin kyllästyttää, kun painoni ja vatsani koko tuntuu olevan niin monelle ongelma. Asiaan lienee vaikuttaa myös se että painostani on kuittailtu aina, vaikka en edes ole alipainoinen! Ihan siinä rajoilla kylläkin, mutta olen hyvin pitkä, joten se toki vaikuttaa siihen että painoindeksikin näyttää mitä sattuu. Aloitin tosiaan muutama kuukausi ennen raskautta lihasten kasvatus projektin, ihan siksi että olen kyllästynyt olemaan "liian laiha" ja kuulemaan siitä koko ajan. Etkö syö, miksi et syö, voi kun olet laiha... vaikka tosiasiassa syön paljon ja herkuttelenkin. :p
Nyt mennään rv 30 ja painoni on noussut 5 kiloa. Mielestäni tämä on viikkoihin nähden ihan sopivasti, vauvahan painaa max. 1,5kg, jos sitäkään. Mitään turvotuksia tai muuta ei ole ainakaan vielä, joten raskaana olevalta en näytä mistään muusta kuin vatsan seudusta, eikä mahakaan ole mahdottoman iso. Minullehan sanottiin jo heti alkuun että pitkillä naisilla maha voi monesti jäädä pienemmäksi, kun kohdulla on niin paljon tilaa.
Tämä asia nyt tuntuu sitten olevan ongelma vähän kaikille. Kuten olen täälläkin jo valittanut, niin jopa esimieheni on kysellyt muutamaan kertaan, että eikö minun oikeasti tee mieli mitään herkkuja, onkos vauva nyt varmasti pysynyt käyrillä, jne. Eli rivien välistä, näännytän lapseni nälkään, kun en syö niin kuin porsas. Nälkähän minulla ei juuri ole ollut koko raskausaikana, olen kuitenkin kiltisti syönyt muutaman tunnin välein. Ainoa ongelmahan tässä on se, että ruokien keksiminen on hankalaa kun juuri mitään ei tee mieli. Esimiehelläni ei ole lapsia itselään, joten jännä että se asia nyt huolettaa niin paljon.
Myös yksi serkkuni jolle raskaudesta lopulta kerroin, alkoi udella painoni nousua, en osannut varautua että tämä on ansa. Vastasin kysymykseen ja heti alkoi tivaaminen että eikö neuvolassa muka ole sanottu mitään, kun olen niin pieni muutenkin. No, neuvolassa on sanottu, että painan juuri sopivasti! SF-mittakin oli täsmälleen keskikäyrällä, eli kyllä, vauva on "kasvanut käyrien mukaan".

Masu rv 30

Kertokaapa minulle mikä *elvetti siinä on, että jos raskausaikana ei tule sitä 20+ lisäkiloa, niin näännytät lapsesi nälkään etkä ole normaali. Ilmeisesti jos lihoisi valtavan kokoiseksi, niin kukaan ei kysyisi mitään? Koska se taas on normaalia? Ymmärrän joo, että muutama lisäkilo ei haittaa imetyksen kannalta, mutta jos vauva painaa jotakin 3-4 kiloa, niin kyllä minun mielestäni 20 raskauskiloa on silloin aivan liikaa. Anteeksi nyt vain.
Sen olen kyllä oppinut, että raskaudesta on jokaisella mielipide, kuului asia heille tai ei. En tiedä puhuuko siellä kateus vai pätemisentarve, vai mikä.  

                                                                 ***

Asiasta toiseen, vaivaako ketään muuta hengitysvaikeudet? Mulla on ollut nyt joitakin viikkoja, joinakin päivinä enemmän, joinakin ei välttämättä ollenkaan, mutta neuroottista on alkanut huolestuttaa, että onko tämä normaalia. :/ Selällään ei voi olla, jos yöllä herää selällään tuntuu hetken että happi ei oikein kulje. Sama tapahtui tänään päikkäreiden jälkeen, vaikka nukuin sängyssä ja kyljellään. Tuntuu siis että keuhkot ei saa itseään ihan täyteen, joskus lenkilläkin täytyy oikein hengitellä syvään. Mitään huonoa oloa tai huimausta tästä ei ole tullut, mutta tunne vain on kovin ikävä. Painaako kohtu niin paljon sitten jotain suonia jo näin viikolla 30? Järki sanoo ettei varmaan ole vaarallista, kun on jatkunut jo jonkinaikaa ja samanlaista vaivaa on kyllä ollut ennen raskauttakin, jos on kovasti jumissa tai esim. lukko selässä. Mutta aina mieleen hiipii se entä jos... Neuvola on toki taas ensi viikolla, että voin siellä kysyä aiheesta. 

2 kommenttia:

  1. Mulla nyt 30+2 ja hengitysvaikeuksia on ollut jo jonkin aikaa, varsinkin öisin. Mun käsityksen mukaan se on ihan normaali vaikkakin tosi inhottava vaiva.

    VastaaPoista
  2. Jooh, normaalia neuvolankin mukaan. Onneksi vaiva on nyt helpottanut, ainakin taas tällä hetkellä, eikä ole juuri vaivannut peräti viikkoon! Liekö vaavilla parempi asento tai jotain.

    VastaaPoista